ماهان

مدیر دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    بدون شک، مدیر دیجیتال مارکتینگ نقش بسیار ویژه‌ای در سازماندهی و نظارت بر استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی مجموعه و در‌نتیجه موفقیت کلی شرکت دیجیتال مارکتینگ تحت نظر خود خواهد داشت. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ از جمله عرصه‌های کاری بوده که تیم اجرایی آن، همواره نیازمند به یک مدیر توانمند با مهارت‌های منحصر‌به‌فرد متناسب با این شغل است‌. در ادامه این مقاله شما را بیشتر با شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ، وظایف، نیازمندی‌ها و میزان درآمد آن آشنا می‌کنیم.

    مدیر دیجیتال مارکتینگ به چه کسی می‌گویند؟

    مدیر دیجیتال مارکتینگ، کسی است که مسئولیت نظارت، توسعه و حتی پیاده‌سازی انواع ترفند‌های بازاریابی آنلاین را در شرکت‌های مارکتینگ دیجیتال برعهده دارد. در نظر داشته باشید، ممکن است امکان اعمال استراتژی‌های مختلف برای بازاریابی اینترنتی از طرف تیم اجرایی و دیگر گروه‌های کاری شرکت وجود داشته باشد که نظارت بر آن‌ها نیز بر عهده مدیر دیجیتال مارکتینگ است.

    به‌طور‌کلی، مسئولیت کاری یک مدیر دیجیتال مارکتینگ با توجه به وسعت کسب‌وکار آن، می‌تواند کم یا زیاد باشد. در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ توسعه‌یافته و بزرگ، برخی از مسئولیت‌های مدیر به تیم‌های کاری دیگر واگذار می‌شود که طبیعتاً تحت نظر مدیر خواهد بود. در یک کسب‌وکار نوپا، مدیر دیجیتال مارکتینگ علاوه‌بر برنامه‌ریزی، برخی از کار‌های اجرایی را نیز انجام می‌دهد.

    شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

     با نگاه کلی به شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ، پی خواهیم برد، بخش مدیریت شرکت‌های بازاریابی اینترنتی، از جزئیات بیشتری برخوردارند. از جمله وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

    • پیدا کردن بهترین و در عین حال بروز‌ترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی و آزمایش و اجرای آن‌ها در راستای اهداف مشتریان
    • به کارگیری پلتفرم‌ها و ابزارهای تعیین و آنالیز ترافیک سایت
    • بهینه‌سازی ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات بازاریابی که از جمله کمپین‌های کاربردی در بازاریابی هستند.
    • مدیریت کلی وبسایت و شبکه های اجتماعی اختصاصی شرکت
    • مدیریت گروه تولید محتوا در راستای تدوین خط مشی، برنامه‌ها و استراتژی بازاریابی محتوا
    • ·         تعیین و ایجاد گزارش از عملکرد و وضعیت کمپین‌ها و KPI‌ها
    • اظهار‌نظر در مورد تخصیص بودجه برای کمپین‌های تبلیغاتی، اجرا و بهینه‌سازی آن‌ها
    • ایجاد کننده جلسات همه‌فکری کارکنان برای استفاده از ایده و استراتژی‌های ناب در جهت پیشرفت شرکت
    • ارتباط با دیگر شرکت‌های مرتبط با بازاریابی، در جهت برون‌سپاری برخی از کار‌های متفرقه
    • بررسی دقیق تجربه مشتریان از نظر کاربری
    • تعیین برنامه در راستای توسعه اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ
    • بررسی رفتار خرید مصرف‌کننده در هر زمان

    نیازمندی‌های مدیر دیجیتال مارکتینگ

    مدیر دیجیتال مارکتینگ برای آن که در کار خود خبره و توانمند شود باید از تحصیلات، مهارت‌ها و حتی آموزش‌های بروزی برخوردار باشد.

    انجام وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ به نحو احسن نیز منوط به داشتن برخی از مهارت‌های بالقوه و بالفعل است. از جمله نیازمندی‌های یک مدیر دیجیتال مارکتینگ توانمند به شرح زیر است:

    تحصیلات

    افرادی که دانش‌آموخته رشته‌هایی چون مدیریت بازرگانی، مهندسی کامپیوتر، بازاریابی، تبلیغات، طراحی سایت و برخی از رشته‌های مرتبط هستند، می‌توانند بهترین گزینه برای مدیریت شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ باشند.

    مهارت‌ها

    مدیران دیجیتال مارکتینگ در راستای موفقیت کسب‌وکار، باید دارای برخی از مهارت‌ها باشند که این مهارت‌ها انواع مختلف هستند که به هر کدام از آن‌ها پرداخته می‌شود.

    مهارت تفکر استراتژیک: یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید توانایی فکردن کردن استراتژیک را داشته باشید. این مهارت باعث می‌شود، مدیران دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه‌سازی کمپین‌ها و بررسی رفتار خرید مصرف ‌کننده گام‌های موثر بردارند. به عنوان مثال با تفکر استراتژیک، مدیر دیجیتال مارکتبنگ می‌تواند نوع رفتار در خرید مصرف کننده را درک کرده و در مسیر بازاریابی استفاده نمایند که می‌تواند به افزایش بازدهی شرکت انجامد.

    مهارت مدیریت زمان: یکی دیگر از نیازمندی‌های یک مدیر دیجیتال مارکتینگ خبره، داشتن مهارت در مدیریت زمان است. این مهارت موجب مدیریت صحیح در برنامه‌ها و پیشبرد دقیق اهداف چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت می‌شود. در نظر داشته باشید، توجه به مدیریت زمانی حتی برای مشتریان این شرکت‌ها نیز حائز اهمیت بوده و با تحویل دقیق خدمات، به‌نوعی باعث کسب رضایت مشتریان نیز‌ می‌شوید.

    مهارت ارتباطی: برای این که یک مدیر دیجیتال مارکتینگ در حیطه کاری خود موفق عمل کند، نیاز به مهارت ارتباطی قوی دارد. به‌طور‌کلی، افرادی که توانایی لازم در ارتباط موثر دارند، از دیگر مهارت‌های مرتبط نیز برخوردارند. مثبت‌اندیشی، ارتباط نوشتاری، صبر و مدیریت مشکلات و چالش‌ها از جمله مهارت‌های مرتبط با مهارت ارتباطی است. این نوع مهارت به یک مدیر کمک می‌کند با فن بیان و اعتماد‌به‌نفس بیشتری به قانع کردن مدیران رده بالا در امور مختلف بپردازد.

    مهارت فنی: مدیر دیجیتال مارکتینگ باید از فناوری‌های بروز در حیطه کاری خود استفاده کند. داشتن مهارت‌های فنی چون به کار گرفتن نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و پلتفرم‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ از جمله الزامات برای یک مدیر بازاریابی دیجیتال است.برنامه نویسی، تجارت الکترونیک، آشنایی با بهینه‌سازی موتو‌ر‌های جست‌وجو، اصول سئو و ورد‌پرس و گجت‌های آنالیز وب، از دیگر مهارت‌های فنی در حوزه بازاریابی دیحیتال به شمار می‌روند.

    آموزش

    هر یک از مدیران موفق دیجیتال مارکتینگ از مسیر‌های آموزشی زیادی عبوره کرده و در نهایت به یک مدیر توانمد در حیطه کاری خود تبدیل شده اند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های کار‌آموزی باعث می‌شود یک مدیرِ آینده، زیر نظر یک سرپرست، تجربیات کاری زیادی را به دست آورد.

    محیط کاری مدیران دیجیتال مارکتینگ

    مدیران دیجیتال مارکتینگ دارای محیط کاری مشخص هستند که از ویژگی منحصر‌به‌فردی برخوردار بوده، از جمله ویژگی تم کاری مدیر دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

    • تم کاری پشت میزی
    • به کار بردن تجهیزات سخت‌افزاری چون لپ تاپ یا کامپیوتر، دستگاه پرینتر و …
    • استفاده از گجت‌ها و پلتفرم‌های مخصوص صنعت دیجیتال مارکتینگ
    • ارتباطات اینترنتی برون‌سازمان یا درون‌سازمانی از طریق ایمیل، جلسه ویدئویی و پیامرسان‌های آنلاین
    • داشتن سفر‌های کاری خارجی و داخلی در طول سال

    مدیر دیجیتال مارکتینگ در چه جاهایی می‌تواند مشغول به کار باشد؟

    امروزه نقش اینترنت و فناوری‌های دیجیتال در هر کسب و کاری بالا بوده که با توجه به این نکته، می‌توان یک مدیر دیجیتال مارکتینگ را در راستای پیشرفت یک کسب و کار آنلاین و دریافت مشتریان زیاد استفاده نمود.

    دقت داشته باشید، شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ در هر سازمان و صنایعی، ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند؛ اما به طور قطع در تمام سازمان‌ها و کسب‌و‌کار‌ها به این مدیران نیاز است. تاثیر مثبتی که دیجیتال مارکتینگ بر پیشرفت کسب‌و‌کار‌ها کوچک و بزرگ گذاشته است، باعث تخصیص بودجه کافی در به کارگیری بازاریابی آنلاین توسط این کسب‌و‌کار‌ها شده است. از جمله وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ در دیگر صنایع، می‌تواند به قرار زیر باشد:

    میزان درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ

    با توجه به تورم و مسائل اقتصادی و همچنین افزایش مداوم حقوق‌ها در بازه‌های زمانی مشخص، نمی‌توان به‌طور قطع میزان درآمد و حقوق مدیران دیجیتال مارکتینگ را برآورد کرد. میانگین حقوق ۷ تا ۲۱ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ برای این افراد تعیین شده است که بدون شک تفاوت فاحشی بین این میانگین وجود دارد. نوع شرکت، میزان مهارت و توانمندی، سابقه کاری و … از دیگر عوامل موثر بوده که در ایجاد این بازه حقوقی دخیل است. افرادی که در سال‌های اولیه فعالیت خود به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در یک شرکتِ سطح متوسط هستند، باید انتظار حقوق بالا و کسب درآمد آنچنانی نداشته باشند. با افزایش سوابق، تجربه و مهارت یک مدیر، بالطبع سازمان‌های رده بالاتری خواهان به کارگیری این افراد خواهند بود که افزایش درآمد را نیز به دنبال خواهد داشت.

    یک نکته دیگر نیز در میزان درآمد و حقوق مدیران دیجیتال مارکتینگ در نظر داشته باشید که استخدام در بخش خصوصی می‌تواند شما را از درآمد بالاتری حتی در سال‌های اولیه فعالیت برخوردار کند. شرکت‌های خصوصی اغلب تمرکز خود را بیشتر در میزان دانش، مهارت و بروز بودن اطلاعات کارکنان خود گذاشته‌اند تا میزان سایقه کاری آن‌ها برحسب زمان. این نکته می‌تواند شانش افراد جوان و درعین حال توانمند را برای کسب درآمدهای بالا در حوزه مدیریت دیجیتال مارکتینگ افزایش دهد.

    گروه اجرایی تحت نظر مدیر دیجیتال مارکتینگ

    همان طور که اشاره شده است، از جمله وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ، نظارت بر نحوه عملکرد تیم اجرایی است؛ اما یک سوال پیش می‌آید که گروه اجراییِ زیر نظر مدیر شامل چه افرادی می‌شود؟

    کارشناس شبکه‌های اجتماعی: متخصص شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت‌ و مدیریت شبکه‌های اجتماعی مختص به سازمان و شرکت دیجیتال مارکتینگ را برعهده دارد. بارگذاری محتوا، پاسخ به کامنت‌ها، توسعه کلی شبکه‌های اجتماعی شرکت از جمله وظایف کارشناس شبکه‌های اجتماعی است.

    متخصص سئو:  کارشناس سئو عملیاتی کردن استراتژی مربوط به اصول سئو را بر عهده دارد. عملیاتی کردن این استراتژی‌ها، باعث بهینه‌سازی سایت و بالا آمدن آن در جستجو‌های گوگل توسط کاربران می‌شود.

    گرافیست: گرافیست، تولید‌کننده محتوای گرافیکی برای بلاگ‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی است.

    متخصص تدوین و فیلم‌برداری: تولید کننده محتوای ویدئویی برای سازمان که در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، آپارت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

    کارشناس تولید محتوا: محتوانویس با رعایت اصول و قواعد خاص، مسئول تولید محتوای متنی برای صفحات وب، وبلاگ‌ها و شبکه های اجتماعی است.

    کارشناس گوگل‌ادز، مدیر کمپین، وبمستر، متخصص ریتنشن مارکتینگ از دیگر افرادی هستند که در تیم اجرایی زیر نظر مدیر دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند.

    مسیر‌های رسیدن به شغل مدیریت دیجیتال مارکتینگ

    برای مدیر دیجیتال مارکتینگ شدن، علاوه بر دانش و مهارت کافی در این زمینه باید مسیرهای تعیین شده را طی نمایید. در ادامه شما را ۵ مراحل معمول برای کسب شغل مدیریت دیجیتال مارکتینگ آشنا می کنیم.

    گام اول؛ تکمیل تحصیلات

    بیشتر شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ به دنبال مدیرانی هستند که مدرک دانشگاهی مرتبط داشته باشند. هر چه رده مدرک دانشگاهی شما بالا‌تر باشد، شانس شما برای پذیرش در شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ بالا خواهد رفت.

    گام دوم؛ کسب تجربه

    برای کسب تجربه و مهارت، لازم است به صورت کارآموز در برخی از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ کار کنید. شرکت در جلسات آموزشی به صورت کارگاهی نیز می‌تواند در این راه کمک‌کننده باشد. بدون شک، کسب تجربه در کنار تحصیلات دانشگاهی یکی از پیش‌نیاز‌های مهم برای ورود به عرصه مدیریت دیجیتال مارکتینگ است.

    گام سوم؛ کسب گواهینامه و مجوز‌های تخصصی

    هر چه مهارت و تخصص شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشتر باشد، همواره احتمال موفقیت شما در شغل مدیریت دیجیتال مارکتینگ بالا می‌رود.اخذ گواهینامه های تخصصی چون بازاریابی درونی، شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی از جمله مواردی است که می‌تواند به هر چه بیشتر شدن مهارت کاری یک مدیر دیجیتال مارکتینگ کمک کند.

    گام چهارم؛ تکمیل رزومه

    برای به دست آورد شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ، بهتر است، رزومه کاملی از تحصیلات، مهارت‌ها، تجربه کاری و  مدارک تخصصی خود آماده کنید. اگر دستاوردی در این حوزه داشتید حتما آن را در رزومه کاری خود ذکر نمایید. در بخش تجربه کاری رزومه، دقت داشته باشید، نام شرکت، تاریخ شروع کار و پایان آن و همچنین نوع مسئولیت خود را به طور کامل قید کرده باشید. در نظر داشته باشید، داشتن یک رزومه کامل و جامع که مهارت‌ها و تجارب خود را در آن ذکر کرده‌اید به برجسته شدن تواتمندی شما و در‌‌نهایت کسب شغل مدیریت دیجیتال مارکتینگ می‌انجامد.

    گام پنجم؛ارسال رزومه و درخواست استخدام

    بعد از کسب تحصیلات، تجربه کاری، انواع گواهینانه های تخصصی و آماده و تکمیل کردن رزومه، می‌توانید برای پذیریش و استخدام در شرکت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ برای سمت مدیریت اقدام نمایید. شایان ذکر است، صنایع و سازمان‌های غیر مرتبط نیز می‌توانند فراخوانی در استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ داشته باشند که به آن‌ها نیز توجه لازم داشته باشید. منطقه جغرافیایی نزدیک به محل سکونت شما، میزان صلاحیت کارفرما و سطح توسه شرکت از جمله مواردی است که قبل از ارسال رزومه به آن‌ها دقت داشته باشید. بدون شک در کنار رزومه کامل، توصیه‌نامه‌هایی که توانمندی و مهارت فرد را در زمینه مدیریت حوزه بازاریابی دیجیتال تصدیق می‌کند، باعث افزایش شانس او برای استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر و سطح بالا خواهد شد.

    سخن پایانی

    به عنوان پایان‌بخش این مقاله، می‌توان گفت، از مهم ترین وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ، افزایش اطلاعات در زمینه راهکارها، ابزارها، ترند‌ها و استراتژی‌های مفید در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. جهان دیجیتال از پویایی بالایی برخوردار است که با توجه به این نکته یک مدیر باکفایت در حوزه بازاریابی آنلاین، همواره باید در حال یادگیری باشد که این مهم، با فعالیت‌های عملی بیشتر نمود پیدا می‌کند.


    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.